In de opleiding engineering wil ik graag veel leren en mijn kennis uitbreiden. Dit ga ik doen door verschillende blokken door te lopen. En natuurlijk met einddoel mijn diploma halen en als engineur te gaan werken. Mijn kennis in het vak is op dit moment nog niet zoveel want ik kom nog maar net van de havo. Maar ik hoop hier zo snel mogelijk verandering in te brengen.
Mijn plan is:
Proberen allen blokken zo goed mogelijk te doorlopen. Hierbij allen competenties te leren en natuurlijk de kritiek/feedback mee te nemen naar volgende blokken.
Hoe?
Door iedereen dag gemotiveerd naar school te gaan. En alle blok goed proberen door te lopen. Maar ook goed opletten bij alle workshops en colleges. Ook probeer ik mezelf zo veel mogelijk te verbeteren doormiddel van kritiek/feedback die ik krijg.
Waarom?
Om uiteindelijk een diploma te halen en te gaan werken als engineur. Het lijkt me namelijk één van de leukste vakken die ik later kan gaan beoefenen.
Met wie?
Samen met klasgenoten waar ik vaak mee in groepsverband zal werken in projecten(blokken). Maar natuurlijk ook met docenten die mij nieuwe stof leren en me begeleiden in de projecten.
Wat wil ik en waarom?
Ik wil natuurlijk een leuke studieperiode doorlopen waar ik elke dag met plezier naar school ga. En daarna elke dag met plezier naar me werk.
Hoe laat ik zien wat ik allemaal bereikt heb?
Alles wat ik bereik in deze studie zal ik posten op deze blog.
Ik heb voor dit blok een aantal leerdoelen opgesteld:
Grip hebben op je leerproces
| |
S
|
Ik wil meer gaan plannen en minder gaan uitstellen
|
M
|
Ik weet wanneer ik dit resultaat bereikt heb. Als ik alles op tijd in orde heb en dus nooit meer heel veel op het laatste moment moet doen.
|
A
|
Deze doelstelling is denk het vooral goed voor mezelf. Zo hoef ik niet een avond van te voren alles te doen. Voor andere mensen maakt het niet veel uit. Want ik heb wel altijd alles op tijd af.
|
R
|
Deze doelstelling is zeker haalbaar. En ik ga mezelf hier ook zoveel mogelijk in trainen.
|
T
|
Ik wil dit eigenlijk zo snel mogelijk onder de knie hebben en ik denk dat dit ook wel gaat lukken.
|
Leerdoel
|
Beter plannen minder uitstellen.
|
Activiteiten
|
Mezelf goed gaan motiveren en denken aan het einddoel. De reden waarom ik leer om een engineur te worden.
|
Waar sta ik nu?
Verder als vorig jaar maar nog steeds niet op hetzelfde niveau. Ik stel namelijk gewoon snel dingen uit en ga het dan op het laatste moment doen. Het is echter nog nooit echt fout gegaan. Misschien is dat ook wel waarom ik dit probleem nog steeds heb.
S
|
Ik wil meer structuur aanbrengen
|
M
|
Ik weet wanneer ik dit behaald heb. Als ik standaard elke dag rond dezelfde tijd naar school ga en weer naar huis ga. En als ik standaard elke dag rond dezelfde tijd aan school bezig ben.
|
A
|
Deze doelstelling is vooral goed voor mezelf. Hierdoor kan ik het werk beter verdelen in plaats van dat ik heel veel tegelijk moet doen.
|
R
|
Dit is zeker goed haalbaar!
|
T
|
Ik probeer dit zo snel mogelijk te leren. Ik wil hier het volgende blok gelijk mee beginnen.
|
Leerdoel
|
Meer structuur aanbrengen
|
Activiteiten
|
Een schema maken van wanneer ik wat ga doen. En een vast ritme krijgen in naar school gaan.
|
Waar sta ik nu?
Dit heb ik bijna volledig onder de knie. Dit blok ging dit namelijk erg goed. Er waren wel een paar weken waar het wat minder ging maar dit kwam ook erg doordat ik even een dipje had. Ik hoop het volgende blok dit verbeter doel volledig onder de knie te hebben. Ik denk persoonlijk wel dat dat me gaat lukken.
Gevonden en geformuleerde leerdoelen in SMART naar aanleiding van blok 5 voor komende blokken.
Strait to the point formuleren
S: Wanneer ik bepaalde factoren uit me hoofd op papier wil zetten. Moet ik dit zo kort mogelijk verwoorden en geen andere dingen eromheen type, Hierdoor verliest de tekst namelijk overzicht en moet je zelf deze belangrijke factoren in de tekst gaan zoeken.
M: Dit is zeker meetbaar! Ik hoef namelijk alleen iemand het stuk tekst te laten lezen als hij/zij geen onduidelijk heeft over de belangrijke factoren en deze gelijk ziet in de doelstelling behaald.
A: Het is zeker acceptabel voor zowel de opdrachtgever als mijn collega's als ik deze doelstelling namelijk onder controle heb hoeven ze geen heel stuk tekst te lezen voor eigenlijk maar een paar factoren/informatie punten. En komt mijn informatie/factoren volledig in een klein stukje tekst over. En tijd is geld.
R: Deze doelstelling is zeker realistisch, Ik hoef namelijk alleen even een soort opzet in de tekst te maken zodat ik altijd zo kort mondig mogelijk mijn informatie/factoren over kan laten komen.
T: Deze doelstelling wil ik voor het volgende blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Strait to the point formuleren.
Activiteit: Voor mezelf een soort ezelsbruggetje maken hoe ik alles zo kort mogelijk kan formuleren. En verschillende mensen mijn tekst laten lezen en met hun feedback de tekst verbeteren voor dat ik het inlever aan de opdrachtgever. Zodat deze fout bijna niet meer gemaakt kan worden.
Conclusie's meer in detail uitwerken
S: Conclusies meer in detail uitwerken zodat je er meer grip op krijgt. En dus beter weet wat nou precies het probleem is en wat voor factoren dit probleem kunnen oplossen.
M: Dit is zeker meetbaar, namelijk wanneer de conclusie's verder in detail uit zijn gewerkt ( dit is namelijk duidelijk te zien wanneer je het leest) is de doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel de opdrachtgever en je collega's er komen namelijk betere en duidelijkere conclusie's op tafel en hierdoor kan het probleem beter worden opgelost
R: Deze doelstelling is zeker realistisch, Ik hoef namelijk alleen maar de conclusie's uitgebreider te formuleren.
T: Ik wil deze doelstelling voor het volgende blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Conclusie's in meer detail uitwerken.
Activiteiten: De conclusie's vollediger en met meer detail uitschrijven en dit ook door mezelf en door me collega's na te laten lezen.
Strait to the point formuleren
S: Wanneer ik bepaalde factoren uit me hoofd op papier wil zetten. Moet ik dit zo kort mogelijk verwoorden en geen andere dingen eromheen type, Hierdoor verliest de tekst namelijk overzicht en moet je zelf deze belangrijke factoren in de tekst gaan zoeken.
M: Dit is zeker meetbaar! Ik hoef namelijk alleen iemand het stuk tekst te laten lezen als hij/zij geen onduidelijk heeft over de belangrijke factoren en deze gelijk ziet in de doelstelling behaald.
A: Het is zeker acceptabel voor zowel de opdrachtgever als mijn collega's als ik deze doelstelling namelijk onder controle heb hoeven ze geen heel stuk tekst te lezen voor eigenlijk maar een paar factoren/informatie punten. En komt mijn informatie/factoren volledig in een klein stukje tekst over. En tijd is geld.
R: Deze doelstelling is zeker realistisch, Ik hoef namelijk alleen even een soort opzet in de tekst te maken zodat ik altijd zo kort mondig mogelijk mijn informatie/factoren over kan laten komen.
T: Deze doelstelling wil ik voor het volgende blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Strait to the point formuleren.
Activiteit: Voor mezelf een soort ezelsbruggetje maken hoe ik alles zo kort mogelijk kan formuleren. En verschillende mensen mijn tekst laten lezen en met hun feedback de tekst verbeteren voor dat ik het inlever aan de opdrachtgever. Zodat deze fout bijna niet meer gemaakt kan worden.
Conclusie's meer in detail uitwerken
S: Conclusies meer in detail uitwerken zodat je er meer grip op krijgt. En dus beter weet wat nou precies het probleem is en wat voor factoren dit probleem kunnen oplossen.
M: Dit is zeker meetbaar, namelijk wanneer de conclusie's verder in detail uit zijn gewerkt ( dit is namelijk duidelijk te zien wanneer je het leest) is de doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel de opdrachtgever en je collega's er komen namelijk betere en duidelijkere conclusie's op tafel en hierdoor kan het probleem beter worden opgelost
R: Deze doelstelling is zeker realistisch, Ik hoef namelijk alleen maar de conclusie's uitgebreider te formuleren.
T: Ik wil deze doelstelling voor het volgende blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Conclusie's in meer detail uitwerken.
Activiteiten: De conclusie's vollediger en met meer detail uitschrijven en dit ook door mezelf en door me collega's na te laten lezen.
Enthousiaster worden over mijn eigen werk.
S: Wanneer ik enthousiaster over mijn eigenwerk ben bij een presentatie. Komt het geheel veel overtuigender over. Ook geeft het jezelf motivatie om harder te gaan werken en wat ook belangrijk is het maakt je blij.
M: Dit is zeker meetbaar de beoordelaar en andere die bij de presentatie zijn zullen dit gelijk opmerken en tegen mij zeggen.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel mezelf als voor de opdrachtgever. De opdrachtgever is namelijk beter overtuigd en enthousiaster over mijn ontwerp. Ook motiveert het mezelf en laat het je lachen.
R: Dit is zeker reëel ik hoef namelijk alleen na een presentatie te vragen of ik enthousiast over kwam en de doelstelling is behaald.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van dit jaar volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Enthousiaster zijn over je eigenwerk zorgt voor een betere overtuiging.
Activiteiten: Na een presentatie vragen aan mensen hoe enthousiast ik over kwam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten