STARRT

STARRT Analysefase:
S: De afgelopen fase heb ik geen nieuwe competentie's geleerd maar herhaald. De herhaalde competentie's zijn: probleemstelling opstellen, divergeren, ordenen, convergeren en een PVE/PVW opstellen.

T: In deze periode had ik verschillende taken. Mijn eerste taak was het maken van een PVA. Daarna ben ik de deelvragen gaan opstellen en verdelen over de groep. Toen ben ik aan de slag gegaan met het analyse verslag, dit is naast de deelvragen volledig individueel gemaakt. Hierna ben ik van allen gewonnen informatie een gedetailleerde probleemstelling en een PVE/PVW gemaakt. En de zoekvragen voor de idee fase opgesteld.

A:
- PVA maken.
- Deelvragen opstellen en verdelen over groep.
- Collage vormtaal maken.
- Functieboom maken.
- Conclusie's trekken.
- Gedetailleerde probleemstelling maken.
- PVE/PVW maken.
- Zoek velden idee fase opstellen.
- Management samenvatting maken.

R: Het resultaat van deze fase werd zowel negatief als positief beoordeeld. Het gene wat erg goed was gedaan was het breede vlak van informatie ook waren de conclusies erg dekkend. Ook heb ik feedback gehad van de dingen die niet goed waren:
- Ik schrijf dingen te uitgebreid op. Als ik bepaalde factoren in me hoofd heb en die wil opschrijven ga ik veel dingen eromheen type die eigenlijk niet noodzakelijk zijn. Hierdoor word alles minder overzichtelijk. Hier moet ik dus echt op gaan letten.
-  Ook moet ik mijn conclusie's meer in details gaan uitwerken en ook zo formuleren.

R:
Strait to the point formuleren
S: Wanneer ik bepaalde factoren uit me hoofd op papier wil zetten. Moet ik dit zo kort mogelijk verwoorden en geen andere dingen eromheen type, Hierdoor verliest de tekst namelijk overzicht en moet je zelf deze belangrijke factoren in de tekst gaan zoeken.
M: Dit is zeker meetbaar! Ik hoef namelijk alleen iemand het stuk tekst te laten lezen als hij/zij geen onduidelijk heeft over de belangrijke factoren en deze gelijk ziet in de doelstelling behaald.
A: Het is zeker acceptabel voor zowel de opdrachtgever als mijn collega's als ik deze doelstelling namelijk onder controle heb hoeven ze geen heel stuk tekst te lezen voor eigenlijk maar een paar factoren/informatie punten. En komt mijn informatie/factoren volledig in een klein stukje tekst over. En tijd is geld.
R: Deze doelstelling is zeker realistisch, Ik hoef namelijk alleen even een soort opzet in de tekst te maken zodat ik altijd zo kort mondig mogelijk mijn informatie/factoren over kan laten komen.
T: Deze doelstelling wil ik voor het volgende blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Strait to the point formuleren.
Activiteit: Voor mezelf een soort ezelsbruggetje maken hoe ik alles zo kort mogelijk kan formuleren. En verschillende mensen mijn tekst laten lezen en met hun feedback de tekst verbeteren voor dat ik het inlever aan de opdrachtgever. Zodat deze fout bijna niet meer gemaakt kan worden.

Conclusie's meer in detail uitwerken
S: Conclusies meer in detail uitwerken zodat je er meer grip op krijgt. En dus beter weet wat nou precies het probleem is en wat voor factoren dit probleem kunnen oplossen.
M: Dit is zeker meetbaar, namelijk wanneer de conclusie's verder in detail uit zijn gewerkt ( dit is namelijk duidelijk te zien wanneer je het leest) is de doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel de opdrachtgever en je collega's er komen namelijk betere en duidelijkere conclusie's op tafel en hierdoor kan het probleem beter worden opgelost
R: Deze doelstelling is zeker realistisch, Ik hoef namelijk alleen maar de conclusie's uitgebreider te formuleren.
T: Ik wil deze doelstelling voor het volgende blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Conclusie's in meer detail uitwerken.
Activiteiten: De conclusie's vollediger en met meer detail uitschrijven en dit ook door mezelf en door me collega's na te laten lezen.

T: De bovenstaande competentie's komen bij elk project in de toekomst van pas. Daarom wil ik deze competentie's voor het volgende blok volledig beheersen.

STARRT Idee fase:
S: Na allen verstreken informatie uit de analyse zijn er zoekvelden opgesteld. In deze fase ben ik met behulp van deze informatie en zoekvelden uit gaan zoeken welke oplossingen er allemaal zijn voor het probleem van de opdracht gever en voor de problemen die ik zelf verstreken heb uit de analyse fase. Om uiteindelijk de beste oplossingen samen te voegen tot 4 vormfamilies (16 integrale ontwerpen).
T: De taken die ik deze fase had zijn vrij simpel, oplossingen zoeken voor zowel het probleem van de opdrachtgever als de problemen die ik zelf heb verkregen uit de analyse fase. En van deze oplossingen 4 vormfamilie’s (16 integrale ontwerpen) maken.
A: 
Zoekvelden verduidelijken door een lijst te maken van creativiteitstechnieken (allen HKJ enz)
Allen creativiteitstechnieken uitwerken van de lijst.
Collage’s maken van zowel de bestaande producten als omgevingen.
Uitzoeken welke clustertechniek ik wou gaan gebruiken.
Me eigen clustertechniek bedacht.
Zes vormfamilie’s bedacht om zo allen opties getekend te hebben.
Deze zes vormfamilie’s optimaliseren op een aantal punten.
Een keuze maken van vier vormfamilie’s die netjes getekend zullen gaan worden.
De vier vormfamilie’s netjes tekenen 
Twee vormfamilie’s uitkiezen met behulp van klasgenoten die verder worden uitgewerkt in conceptfase.
Verslag van de idee fase typen.
R: Het eindresultaat van deze fase bestaat uit een hoop A3’tjes met ideeën en 16 A3’tjes met integrale ideeën. 

Algemene feedback van docenten en studenten:
Erg veel ideeën per onderwerp ik tekende gewoon bijna allen mogelijkheden.
Mijn doodels zijn nogal slordig persoonlijk vind ik dit niet super belangrijk want het gaat erom dat er zoveel mogelijk ideeën op papier komen.
Ga niet zomaar tekenen we zijn geen uitvinders maar ontwerpers!
Mijn ontwerpvisie komt vaak terug in de ontwerpen
De kwantiteit van mijn doodels kon hoger.
Clustertechniek was niet super overzichtelijk
De presentatie voor klasgenoten was niet heel erg duidelijk. 

R:
Positief zijn over je werk:
S: Probeer altijd zo positief mogelijk te zijn over je werk. En noem niet alleen de slechte punten focus je op de goede punten en wees hier trots op. Hierdoor sta je beter achter je keuze’s en kom je overtuigender over.
M: Dit is zeker meetbaar als ik bij een presentatie geen negatieve dingen over mijn werk vertel is deze doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel mezelf als de opdrachtgever omdat ik meer achter mijn keuzes en mijn werk sta als ik er positief over ben ook kom ik zo overtuigender over ook zal ik er meer gemotiveerd van raken waardoor ik beter werk aflever, en word de opdrachtgever ook sneller positief over het geleverde werk.
R: Dit is zeker reëel ik moet mezelf gewoon niet meer de grond in boren.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van de volgende fase volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: je eigen werk nooit de grond in boren wees er trots op!
Activiteiten: Groepsgenoten laten opletten of ik mezelf de grond in boor en zowel moeten ze hier wat van zeggen.

Netter en sneller tekenen:
S: Netter en sneller leren tekenen. Het kost mij namelijk erg veel tijd om een mooie en duidelijke tekening. Dit is zonden want ik dan deze tijd nuttiger besteden.
M: Dit is zeker meetbaar wanneer ik namelijk in een korte tijd een nette en duidelijke tekening kan maken is de doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel mijn ideeën kan ik namelijk beter overbrengen naar de opdrachtgever. En als ik sneller kan tekenen kan ik de tijd ook nog voor andere onderwerpen besteden waardoor er dus een beter resultaat komt.
R: Dit is zeker reëel het zal alleen veel tijd kosten om dit leerdoel onder de knie te krijgen.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van het tweede semester volledig onder de knie krijgen.
Leerdoel: Sneller en netter tekenen.
Activiteit: Allen lessen van Meneer Bouwens nog een keer opnieuw doornemen. En vooral heel erg veel oefenen.

De perfecte cluster techniek:
S: Een cluster techniek kiezen die het beste bij mijn manier van werken past. Waardoor ik dus de beste ideeën kan kiezen en het eindproduct dus beter is.
M: Dit is moeilijk meetbaar want misschien lijkt je cluster techniek wel erg goed en is je eindresultaat ook erg goed maar misschien kan het nog wel beter.
A: Dit is zeker acceptabel vooral voor de opdrachtgever want aan het einde van de rit zal het eindresultaat beter zijn.
R: Dit is zeker reëel Ik moet gewoon zoveel mogelijk verschillende cluster technieken proberen tot ik de beste heb gevonden.
T: Het is erg lastig om hier een tijdbestek voor te kiezen. Maar aan het einde van de opleiding wil ik toch wel de perfecte cluster techniek hebben gevonden.
Leerdoel: Er zijn verschillende cluster technieken welke past het best bij mij?
Activiteiten: In de aankomende projecten zoveel mogelijk verschillende cluster technieken proberen. En ook goed kijken bij klasgenoten wat voor cluster technieken hun hebben gebruikt en vragen hoe ze zijn bevallen.


T: Deze competentie’s kunnen voor allen aankomende projecten in mijn leven erg van pas komen. Vooral het leerdoel jezelf niet de grond in boren en de beste cluster techniek zal het eindproduct ook erg goed doen!

STARRT Concept fase:
S: In deze fase is de situatie als het volgt geweest: Na de gekozen integrale ideeën (twee vormfamilie’s uit de idee fase op papier te hebben. Zijn deze verder uitgewerkt over de 4 kwadranten. Dit is niet alleen gedaan om de haalbaarheid van deze integrale ideeën aan te tonen maar ook om deze te verbeteren/optimaliseren. 
T: In deze fase van dit project had ik de taak om de haalbaarheid aan te tonen van de vormfamilie’s maar ook aanpassingen te doen (optimaliseren) zodat de ontwerpen allemaal haalbaar zijn.
A:
Lijst maken van wat er allemaal moet gebeuren.
antropologische maatgeving uitzoeken.
De vorm en vormdetails beschrijven.
MPI schema met scenario’s maken.
Materiaal keuze en productie technieken uitwerken.
De milieu impact uitwerken van materialen en eventuele aanpassingen.
Wetgeving uitzoeken.
De werking en constructie beschrijven.
Allen concepten volledig moduleren.
presentatie posters maken.
R: Het eindresultaat van deze fase zijn volledig onderbouwde en uitgebreide concepten, en een hoop verschillende documenten met informatie. Maar het echte eindresultaat is natuurlijk de gekozen vormfamilie waaruit 2 concepten verder zullen worden uitgewerkt in de materialisatie.

Algemeen commentaar bij presentatie van groepsleden:
Mooie en gedetailleerde modellen op solidworks.
Goed nagedacht over de productie en assemblage.
Presentatie was wel slordig en ik ratelde soms teveel door over bepaalde onderwerpen.
R:
Controleren door collega’s:
S: Wanneer je iets onderzoekt en hier keuze’s in moet maken, is het natuurlijk al goed als je al je keuze’s goed kan onderbouwen. Maar het is nog beter wanneer je collega’s hier een mening over laat geven met eventuele suggestie’s. Hierdoor kan je eigenlijk geen foute keuze’s maken.
M: Dit is erg goed meetbaar ik hoef namelijk alleen maar collega’s hun mening te vragen en wanneer dit gebeurd is de doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel zowel voor mezelf als voor de opdrachtgever. Ik kan zelf namelijk nieuwe dingen leren van collega’s maar ook suggesties horen waar ik zelf nog nie aan gedacht had. Voor de opdrachtgever is het al helemaal acceptabel omdat het eindresultaat hier alleen maar beter van word.
R: Dit is zeker reëel ik hoef namelijk alleen maar even te vragen aan mijn collega’s of ze even hun mening over mijn gemaakte keuze’s willen geven en de doelstelling is behaald.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van dit blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Keuze’s laten controleren door collega’s zodat je zeker weet dat je de beste keuze hebt genomen.
Activiteiten: Wanneer ik een aantal lastige keuze’s heb moeten maken even vragen aan collega’s wat hun mening hier over is.

Ratelen in presentatie:
S: In een presentatie niet te diep opgaan op een onderwerp, hierdoor valt de aandacht weg van je kijkers en zal je presentatie minder goed en duidelijk overkomen.
M: Dit is zeker meetbaar ik hoef namelijk alleen maar even na een presentatie te vragen aan de kijkers of ik teveel door gerateld heb over een bepaald onderwerp.
A: Dit is zeker acceptabel zowel voor mezelf als voor de opdrachtgever. De opdrachtgever word namelijk doormiddel van een goede presentatie beter overtuigd van je ontwerp waardoor hij/zij er meer waarde aan hecht. Voor mezelf is het vooral beter omdat de opdrachtgever blijer word en mij vaker zal gaan inhuren.
R: Dit is zeker reëel ik moet mezelf alleen goed voorbereiden op een presentatie zodat ik niet door ga ratelen over een bepaald onderwerp.
 T: Ik wil dit leerdoel voor de volgende presentatie volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Niet door ratelen over een bepaald onderwerp tijdens een presentatie.
Activiteiten: Mezelf van te voren beter voorbereiden bij een presentatie. En na de presentatie aan een aantal kijkers vragen of ik niet door ratelde over een bepaald onderwerp.


T: Deze leerdoelen zullen zeer nuttig zijn in de aankomende projecten en in mijn projecten in het beroepsleven omdat al deze leerdoelen mijn resultaten beter maken.


STARRT Materialisatie fase:
S: De situatie in de fase is al volgt: uit de afgelopen fase (concept fase) is de beste vormfamilie uitgekozen die in deze fase volledig zou worden uitgewerkt tot eindproduct. Wegens de tijd hoefden er maar twee van de vier producten uitgewerkt te worden, ik heb hier gekozen voor het bankje en voor de lantarenpaal dit heb ik gedaan omdat het modulaire gedeelte in deze twee producten het beste naar voren komt.
T: In deze fase werd van mij verwacht dat ik de twee gekozen concepten uit de conceptfase verder ging uitwerken (optimaliseren) tot een eindproduct en dit vervolgens te koppelen met een product documentatie pakket.
A:
MPI eindconclusie maken.
Optimalisatie modulaire onderdeel.
3D CAT moddelen volledig kloppend maken.
FMEA maken.
Producenten zoeken van onderdelen.
Ketendenken schema maken.
Precieze kostprijs berekening maken.
Make or buy uitwerken van onderdelen.
Definitieve materialen kiezen.
Maat tekeningen maken.
Posters maken voor presentatie.
Presentatie voorbereiden.
R: 
Het eindresultaat van deze fase is een hele map vol met uitwerkingen op alle kwadranten van het zonnewiel, en natuurlijk het belangrijkste twee eindproducten. Mijn klasgenoten die mijn werk zagen gaven met complimenten dat alles er netjes uitzag en dat ik mijn werk goed had gedaan.

Algemeen commentaar op me eigen presentatie:
Erg enthousiast over eigen ontwerp, praat zelfverzekerd erover en kan allen keuzes die je gemaakt hebt goed en zonder aarzeling onderbouwen. Dit was erg fijn om te horen voor me gevoel was dit ook echt de eerste keer dat ik zelf zo enthousiast was over mijn eigen ontwerp. Dit komt denk ik doordat het echt mijn eigen eindresultaat is en niet die van een groep. 
Ik had een keuze genomen die eigenlijk bij niemand anders in de klas genomen was. Al mijn ontwerpen waren namelijk gebaseerd op archetypes. De opdrachtgever en docent waren hier erg enthousiast over. Ik had er namelijk ook goede redenen voor waarom ik deze keuze gemaakt had
De poster was niet erg goed, hij had dan wel de meeste elementen maar het kon beter. Hier was ik het volledig mee eens. Ik heb de poster in een korte tijd moeten maken. En dit heb ik toen ook niet met de goede programma’s gedaan. Gelukkig maakte de mondeling presentatie dit weer wel een eind goed maar dit is zeker iets wat ik in het vervolg moet vermijden. Want als de poster ook perfect had geweest was de presentatie nog beter en overtuigender.
De keuze om mijn laptop ook te betrekken bij de presentatie was een erg goede keuze. Op de posters stonden namelijk maar twee producten van mijn vormfamilie. Maar doormiddel van de redeneringen diashow op me laptop heb ik toch het complete beeld kunnen overbrengen van mijn vormfamilie. Persoonlijk vond ik dit ook een veel professionelere houding over brengen.

Commentaar dat andere kregen waar ik zelf ook veel aan heb:
Weeg af wat de added value is van items in je presentatie. Dit heb ik terug gezien bij Jordy Pauwels, hij had namelijk een modelletje van zijn bankje geprint voor bij de presentatie. Zijn beoordelaar vond dit geen extra waarde geven aan de presentatie. Hier was ik het persoonlijk wel mee eens. Het ziet er dan wel leuk en misschien professioneel uit. Maar het is meer dat je iets hebt om te hebben (je probeert je presentatie beter te maken). Maar het geeft eigenlijk geen extra waarde. Het materiaal klopt namelijk niet , detaillering klopt ook niet het enige wat je er aan hebt zijn de verhoudingen tussen de onderdelen. En is dit wel relevant?
Zorg dat je visualisatie 1:1 klopt met het echte eindproduct. Dit heb ik teruggezien bij Boaz Praet hij had namelijk een verkeerdere rendering op zijn poster gezet. Herien klopte de hoeken van zijn ontwerp niet. Dit gaf een heel verkeerd beeld van zijn eindproduct. Dit kan echt niet en kan in de toekomst ook grote problemen opleveren. Het was dan wel een fout, maar dit is wel iets wat ik in de toekomst zeker moet voorkomen.

R:

Enthousiaster worden over mijn eigen werk.
S: Wanneer ik enthousiaster over mijn eigenwerk ben bij een presentatie. Komt het geheel veel overtuigender over. Ook geeft het jezelf motivatie om harder te gaan werken en wat ook belangrijk is het maakt je blij.
M: Dit is zeker meetbaar de beoordelaar en andere die bij de presentatie zijn zullen dit gelijk opmerken en tegen mij zeggen.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel mezelf als voor de opdrachtgever. De opdrachtgever is namelijk beter overtuigd en enthousiaster over mijn ontwerp. Ook motiveert het mezelf en laat het je lachen.
R: Dit is zeker reëel ik hoef namelijk alleen na een presentatie te vragen of ik enthousiast over kwam en de doelstelling is behaald.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van dit jaar volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Enthousiaster zijn over je eigenwerk zorgt voor een betere overtuiging.
Activiteiten: Na een presentatie vragen aan mensen hoe enthousiast ik over kwam.

Posters voor een presentatie:
S: Wanneer een poster correct is gemaakt geeft dit veel waarde aan je presentatie. Je kan namelijk beter je verhaal houden. En wanneer mensen je presentatie missen kunnen ze naar de poster kijken en dan alsnog veel over je ontwerp te weten komen. Misschien overtuig je later wel mensen die je product willen kopen zonder dat je nog maar 1 woord tegen ze hebt gezet.
M: Dit is zeker meetbaar de poster moet alleen aan een aantal criteria voldoen en dit is gewoon testbaar.
A: Dit is zeker acceptabel vooral voor de opdrachtgever door een goede poster is de opdrachtgever namelijk meer overtuigd en enthousiaster over je ontwerp.
R: Dit is zeker reëel ik moet alleen de poster maken aan de hand van een lijst van criteria.
T: Ik wil dit leerdoel voor de eerst volgende presentatie waar een poster gebruikt zal worden volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Het correct opstellen van een poster.
Activiteiten: Een lijst opstellen van criteria waar een poster aan moet doen. En de lessen van Meneer Bouwens nog is doornemen over het maken van posters.

Beroepsproducten:
S: Als de tijd beperkt is en je moet toch iets opleveren, zorg dan dat je met beperkte middelen toch zoveel mogelijk uit beroepsproducten weet te halen. Combineer bijvoorbeeld dingen zodat je 2 vliegen in 1 klap hebt.
M: Dit is zeker meetbaar het is namelijk terug te zien in de planning van een project.
A: Het is zeker acceptabel voor zowel mezelf als voor de opdrachtgever. Er hoeft namelijk minder tijd in bepaalde onderdelen gestoken te worden. Waardoor je meer tijd in andere onderdelen kan stoppen en waardoor er dus een beter eindproduct ontstaat.
R: Het is zeker reëel. Het betreft alleen een stukje inzicht om onderdelen op een net zo hoog niveau uit te werken met beperkte middelen als met volledige middelen. Dus wees creatief!
T: Ik wil dit leerdoel aan het einde van dit schooljaar volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Ookal zijn de middelen beperkt probier hier alsnog het maximale uit te halen.
Activiteiten: Inventariseer goed wat er allemaal moet gebeuren, vervolgens hoe alles moet gebeuren en kijk of bepaalde zaken op hetzelfde neerkomen zodat je ze kan combineren.


T: Allen leerdoelen, competentie’s en verbeter doelen zullen zeker nog van pas gaan komen in de aankomende projecten maar ook in het latere beroepsleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten