zelf beoordeling

LV1: je leerproces begrijpen (zelfkennis) (8)
Mijn zelfkennis in dit blok is erg toegenomen. Ik heb bijna alles goed onder de knie. Ook alle onderwerpen van vorig jaar heb ik nog volledig onder de knie. Het enige wat minder goed gaat en ik gedeeltelijk ben verleerd is het schetsen. Hier zal ik dus nog wat van moeten inhalen de aankomende tijd.
LV2: grip hebben op je leerproces (zelfsturing) (6)
Ik heb niet echt veel grip op mijn leerproces. Dit heb ik eigenlijk nooit echt gehad. Op de havo zijden de leraren ook altijd dat ik een pieker was (iemand die alleen presteerd op de belangrijke momenten). Zelf zie ik het nooit zo. Als ik weet dat er iets moet gebeuren dan ga ik er ook gewoon voor. Maar meestal stel ik het wel uit en begin vaak te laat. Maar ik hoop dat dit verdwijnd in de loop van deze opleiding. Hier leer je iets wat je daarna eigenlijk gelijk nodig hebt bij je project. Hierdoor ben ik veel gemotiveerder geraakt.

LV3: analyseren, relateren, structureren (6)
Analyseren is erg belangrijk in deze opleiding. Je moet namelijk elke fase plannen wanneer je wat gaat doen van het project anders red je het niet dit is dus noodzakelijk. Dit was het eerste blok waar ik dit volledig in me eentje deed en dit is niet echt goed uitgepakt. Ik vind zelf dat ik goed kan relateren. Want ik ben ook meer gemotiveerd als ik relateer. Lesstof trekt me meer aan wanneer ik weet dat ik het even later in de praktijk zal gaan gebruiken. Structureren ben ik niet zo goed. Voor schoolzaken probeer ik het wel altijd zoveel mogelijk te doen. Want zo kan je beter je tijd indelen. Maar ik moet dit nog goed leren want ik ben er nu nog niet goed in. Dit komt denk ik ook door mijn privé leven. Ik heb er een hekel aan om echt te plannen want ik bijvoorbeeld in het weekend ga doen. Ik vind het persoonlijk gewoon fijner om te kijken waar ik uitkom. 

LV4: concretiseren (9)
Concretiseren, het duidelijk maken van iets of relevante informatie ergens uit filtreren vind ik persoonlijk niet echt moeilijk. Persoonlijk vind ik het altijd erg leuk om dingen uit te zoeken. Dit is ook iets waar ik me dagelijks mee bezig hou. Het kan eigenlijk elk onderwerp zijn zolang mijn interesses er maar liggen. Maar doordat ik dit al lang doe kan ik gemakkelijk uit bijvoorbeeld een artikel de belangrijkste punten pakken.

LV5: kritisch verwerken(8)
Persoonlijk ben ik niet echt super goed in kritisch verwerken. Ik ben wel kritisch in dingen die ik echt nodig heb (De stof voor een toets of project). Maar in alle minder belangrijke dingen ben ik niet kritisch. Gelukkig is dit niet erg op deze opleiding want eigenlijk alles wat je leert is nuttig en je kan er ook gelijk gebruik van maken in je project. Dus ben ik automatisch veel kritischer.

LV6: samenwerken(9)
Persoonlijk vind ik dat ik niet slecht ben in samenwerken. Ik vertrouw bijna iedereen en vind het ook niet eng om belangrijke dingen uit handen te geven. En als het fout gaat vind ik het vaak ook niet erg want iedereen kan fouten maken. In vergelijking tot vorig schooljaar heb ik bijna geen moeite meer om commentaar (feedback) op andere mensen hun werk te geven

Waar kan ik mezelf nog in gaan verbeteren.
Hieronder staan de bovenstaand eigenschappen onder elkaar gesorteerd. De onderste is waar ik het minst aan moet werken en de bovenste is waar ik het meest aan moet werken.

1. analyseren, relateren, structureren
2. Grip hebben op je leerproces
3. je leerproces begrijpen (zelfkennis)
4. concretiseren
5. kritisch verwerken
6. samenwerken

Hieronder alle leerdoelen en verbeterpunten van dit blok:
Strait to the point formuleren
S: Wanneer ik bepaalde factoren uit me hoofd op papier wil zetten. Moet ik dit zo kort mogelijk verwoorden en geen andere dingen eromheen type, Hierdoor verliest de tekst namelijk overzicht en moet je zelf deze belangrijke factoren in de tekst gaan zoeken.
M: Dit is zeker meetbaar! Ik hoef namelijk alleen iemand het stuk tekst te laten lezen als hij/zij geen onduidelijk heeft over de belangrijke factoren en deze gelijk ziet in de doelstelling behaald.
A: Het is zeker acceptabel voor zowel de opdrachtgever als mijn collega's als ik deze doelstelling namelijk onder controle heb hoeven ze geen heel stuk tekst te lezen voor eigenlijk maar een paar factoren/informatie punten. En komt mijn informatie/factoren volledig in een klein stukje tekst over. En tijd is geld.
R: Deze doelstelling is zeker realistisch, Ik hoef namelijk alleen even een soort opzet in de tekst te maken zodat ik altijd zo kort mondig mogelijk mijn informatie/factoren over kan laten komen.
T: Deze doelstelling wil ik voor het volgende blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Strait to the point formuleren.
Activiteit: Voor mezelf een soort ezelsbruggetje maken hoe ik alles zo kort mogelijk kan formuleren. En verschillende mensen mijn tekst laten lezen en met hun feedback de tekst verbeteren voor dat ik het inlever aan de opdrachtgever. Zodat deze fout bijna niet meer gemaakt kan worden.

Conclusie's meer in detail uitwerken
S: Conclusies meer in detail uitwerken zodat je er meer grip op krijgt. En dus beter weet wat nou precies het probleem is en wat voor factoren dit probleem kunnen oplossen.
M: Dit is zeker meetbaar, namelijk wanneer de conclusie's verder in detail uit zijn gewerkt ( dit is namelijk duidelijk te zien wanneer je het leest) is de doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel de opdrachtgever en je collega's er komen namelijk betere en duidelijkere conclusie's op tafel en hierdoor kan het probleem beter worden opgelost
R: Deze doelstelling is zeker realistisch, Ik hoef namelijk alleen maar de conclusie's uitgebreider te formuleren.
T: Ik wil deze doelstelling voor het volgende blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Conclusie's in meer detail uitwerken.
Activiteiten: De conclusie's vollediger en met meer detail uitschrijven en dit ook door mezelf en door me collega's na te laten lezen.

Positief zijn over je werk:
S: Probeer altijd zo positief mogelijk te zijn over je werk. En noem niet alleen de slechte punten focus je op de goede punten en wees hier trots op. Hierdoor sta je beter achter je keuze’s en kom je overtuigender over.
M: Dit is zeker meetbaar als ik bij een presentatie geen negatieve dingen over mijn werk vertel is deze doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel mezelf als de opdrachtgever omdat ik meer achter mijn keuzes en mijn werk sta als ik er positief over ben ook kom ik zo overtuigender over ook zal ik er meer gemotiveerd van raken waardoor ik beter werk aflever, en word de opdrachtgever ook sneller positief over het geleverde werk.
R: Dit is zeker reëel ik moet mezelf gewoon niet meer de grond in boren.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van de volgende fase volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: je eigen werk nooit de grond in boren wees er trots op!
Activiteiten: Groepsgenoten laten opletten of ik mezelf de grond in boor en zowel moeten ze hier wat van zeggen.

Netter en sneller tekenen:
S: Netter en sneller leren tekenen. Het kost mij namelijk erg veel tijd om een mooie en duidelijke tekening. Dit is zonden want ik dan deze tijd nuttiger besteden.
M: Dit is zeker meetbaar wanneer ik namelijk in een korte tijd een nette en duidelijke tekening kan maken is de doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel mijn ideeën kan ik namelijk beter overbrengen naar de opdrachtgever. En als ik sneller kan tekenen kan ik de tijd ook nog voor andere onderwerpen besteden waardoor er dus een beter resultaat komt.
R: Dit is zeker reëel het zal alleen veel tijd kosten om dit leerdoel onder de knie te krijgen.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van het tweede semester volledig onder de knie krijgen.
Leerdoel: Sneller en netter tekenen.
Activiteit: Allen lessen van Meneer Bouwens nog een keer opnieuw doornemen. En vooral heel erg veel oefenen.

De perfecte cluster techniek:
S: Een cluster techniek kiezen die het beste bij mijn manier van werken past. Waardoor ik dus de beste ideeën kan kiezen en het eindproduct dus beter is.
M: Dit is moeilijk meetbaar want misschien lijkt je cluster techniek wel erg goed en is je eindresultaat ook erg goed maar misschien kan het nog wel beter.
A: Dit is zeker acceptabel vooral voor de opdrachtgever want aan het einde van de rit zal het eindresultaat beter zijn.
R: Dit is zeker reëel Ik moet gewoon zoveel mogelijk verschillende cluster technieken proberen tot ik de beste heb gevonden.
T: Het is erg lastig om hier een tijdbestek voor te kiezen. Maar aan het einde van de opleiding wil ik toch wel de perfecte cluster techniek hebben gevonden.
Leerdoel: Er zijn verschillende cluster technieken welke past het best bij mij?
Activiteiten: In de aankomende projecten zoveel mogelijk verschillende cluster technieken proberen. En ook goed kijken bij klasgenoten wat voor cluster technieken hun hebben gebruikt en vragen hoe ze zijn bevallen.

Controleren door collega’s:
S: Wanneer je iets onderzoekt en hier keuze’s in moet maken, is het natuurlijk al goed als je al je keuze’s goed kan onderbouwen. Maar het is nog beter wanneer je collega’s hier een mening over laat geven met eventuele suggestie’s. Hierdoor kan je eigenlijk geen foute keuze’s maken.
M: Dit is erg goed meetbaar ik hoef namelijk alleen maar collega’s hun mening te vragen en wanneer dit gebeurd is de doelstelling behaald.
A: Dit is zeker acceptabel zowel voor mezelf als voor de opdrachtgever. Ik kan zelf namelijk nieuwe dingen leren van collega’s maar ook suggesties horen waar ik zelf nog nie aan gedacht had. Voor de opdrachtgever is het al helemaal acceptabel omdat het eindresultaat hier alleen maar beter van word.
R: Dit is zeker reëel ik hoef namelijk alleen maar even te vragen aan mijn collega’s of ze even hun mening over mijn gemaakte keuze’s willen geven en de doelstelling is behaald.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van dit blok volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Keuze’s laten controleren door collega’s zodat je zeker weet dat je de beste keuze hebt genomen.
Activiteiten: Wanneer ik een aantal lastige keuze’s heb moeten maken even vragen aan collega’s wat hun mening hier over is.

Ratelen in presentatie:
S: In een presentatie niet te diep opgaan op een onderwerp, hierdoor valt de aandacht weg van je kijkers en zal je presentatie minder goed en duidelijk overkomen.
M: Dit is zeker meetbaar ik hoef namelijk alleen maar even na een presentatie te vragen aan de kijkers of ik teveel door gerateld heb over een bepaald onderwerp.
A: Dit is zeker acceptabel zowel voor mezelf als voor de opdrachtgever. De opdrachtgever word namelijk doormiddel van een goede presentatie beter overtuigd van je ontwerp waardoor hij/zij er meer waarde aan hecht. Voor mezelf is het vooral beter omdat de opdrachtgever blijer word en mij vaker zal gaan inhuren.
R: Dit is zeker reëel ik moet mezelf alleen goed voorbereiden op een presentatie zodat ik niet door ga ratelen over een bepaald onderwerp.
 T: Ik wil dit leerdoel voor de volgende presentatie volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Niet door ratelen over een bepaald onderwerp tijdens een presentatie.
Activiteiten: Mezelf van te voren beter voorbereiden bij een presentatie. En na de presentatie aan een aantal kijkers vragen of ik niet door ratelde over een bepaald onderwerp.

Enthousiaster worden over mijn eigen werk.
S: Wanneer ik enthousiaster over mijn eigenwerk ben bij een presentatie. Komt het geheel veel overtuigender over. Ook geeft het jezelf motivatie om harder te gaan werken en wat ook belangrijk is het maakt je blij.
M: Dit is zeker meetbaar de beoordelaar en andere die bij de presentatie zijn zullen dit gelijk opmerken en tegen mij zeggen.
A: Dit is zeker acceptabel voor zowel mezelf als voor de opdrachtgever. De opdrachtgever is namelijk beter overtuigd en enthousiaster over mijn ontwerp. Ook motiveert het mezelf en laat het je lachen.
R: Dit is zeker reëel ik hoef namelijk alleen na een presentatie te vragen of ik enthousiast over kwam en de doelstelling is behaald.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van dit jaar volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Enthousiaster zijn over je eigenwerk zorgt voor een betere overtuiging.
Activiteiten: Na een presentatie vragen aan mensen hoe enthousiast ik over kwam.

Posters voor een presentatie:
S: Wanneer een poster correct is gemaakt geeft dit veel waarde aan je presentatie. Je kan namelijk beter je verhaal houden. En wanneer mensen je presentatie missen kunnen ze naar de poster kijken en dan alsnog veel over je ontwerp te weten komen. Misschien overtuig je later wel mensen die je product willen kopen zonder dat je nog maar 1 woord tegen ze hebt gezet.
M: Dit is zeker meetbaar de poster moet alleen aan een aantal criteria voldoen en dit is gewoon testbaar.
A: Dit is zeker acceptabel vooral voor de opdrachtgever door een goede poster is de opdrachtgever namelijk meer overtuigd en enthousiaster over je ontwerp.
R: Dit is zeker reëel ik moet alleen de poster maken aan de hand van een lijst van criteria.
T: Ik wil dit leerdoel voor de eerst volgende presentatie waar een poster gebruikt zal worden volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Het correct opstellen van een poster.
Activiteiten: Een lijst opstellen van criteria waar een poster aan moet doen. En de lessen van Meneer Bouwens nog is doornemen over het maken van posters.

Beroepsproducten:
S: Als de tijd beperkt is en je moet toch iets opleveren, zorg dan dat je met beperkte middelen toch zoveel mogelijk uit beroepsproducten weet te halen. Combineer bijvoorbeeld dingen zodat je 2 vliegen in 1 klap hebt.
M: Dit is zeker meetbaar het is namelijk terug te zien in de planning van een project.
A: Het is zeker acceptabel voor zowel mezelf als voor de opdrachtgever. Er hoeft namelijk minder tijd in bepaalde onderdelen gestoken te worden. Waardoor je meer tijd in andere onderdelen kan stoppen en waardoor er dus een beter eindproduct ontstaat.
R: Het is zeker reëel. Het betreft alleen een stukje inzicht om onderdelen op een net zo hoog niveau uit te werken met beperkte middelen als met volledige middelen. Dus wees creatief!
T: Ik wil dit leerdoel aan het einde van dit schooljaar volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Ookal zijn de middelen beperkt probier hier alsnog het maximale uit te halen.
Activiteiten: Inventariseer goed wat er allemaal moet gebeuren, vervolgens hoe alles moet gebeuren en kijk of bepaalde zaken op hetzelfde neerkomen zodat je ze kan combineren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten