donderdag 24 september 2015

modulairiteit en standaardisatie.

S: De afgelopen weken hebben we les gehad van Meneer Koole en Meneer Mouw over optimalisatie technieken en modulaire ontwerpen / standaardisatie. Deze lessen werden allebei geïntrosseerd met een theoretisch college. Het college hierna was een werkcollege waar we binnen een 2 time slots een herontwerp met als hoofddoel modulariteit en standaardisatie. We kregen drie contactdozen en hier moest een analyse van worden gedaan om vervolgens een standaardisatie van de drie producten door te voeren ( allemaal zelfde leverancier)
T: Iedereen in de groep had een taakverdeling gekregen om de doelstelling te halen binnen de gestelde tijd. Mijn taak was vooral een functie analyse en productie schema. Maar in de tussen tijd heb ik ook helpen ideeën genereren.
A: 
Lezen van de opdracht
Taken verdelen
Begrippen opzoeken die nog niet helemaal helder waren.
Maattekeningen maken van bestaande producten.
productopbouw in onderdelen uitwerken
Een functie analyse van bestaande producten maken.
Benoemen van de verbindingen van de bestaande producten.
De vormverschillen bekijken van de bestaande producten.
De groepen van onderdelen verdelen.
Een lijst van gestandaardiseerden onderdelen maken
Perspectief tekeningen maken van het herontwerp
Schema maken van de productie organisatie 
Een lijst maken waarin we het oude ontwerp en het herontwerp vergelijken
R: Het eindresultaat was over het algemeen niet slecht. Het kon beter vind ik zelf maar dit was niet mogelijk binnen de gestelde tijd. Alles is soepel verlopen en er hangden een leuke sfeer in de groep.
R:
S: Door standaardisatie en modulairiteit’s technieken te gebruiken kunnen producten goedkoper, efficiënter en bovendien aantrekkelijker worden gemaakt voor zowel producent als klant. Krijg hier dus grip op.
M: Dit is gedeeltelijk meetbaar. Maar wanneer er in een ontwerp duidelijk zoveel mogelijk rekening is gehouden met standaardisatie en modulairiteit en dit ook duidelijk te zien is. Is dit leerdoel bereikt.
A: Het is zeker acceptabel vooral voor de opdracht gever en de klant. Het product kan namelijk efficiënter en goedkoper worden en dit geeft alleen maar voordelen voor de klant en de producent.
R: Dit is zeker reeel. Het ligt namelijk binnen mijn lespakket dus zal er nog veel over leren. En deze manier van ontwerpen komt steeds meer voor, het is iets van nu en de toekomst.
T: Ik wil dit leerdoel voor het einde van dit jaar volledig onder de knie hebben.
Leerdoel: Grip krijgen achter het ontwerpen met de kernwoorden modulariteit en standaardisatie.
Activiteiten: Goed opletten in de aankomende lessen over dit onderwerp. En een boek over deze onderwerpen lezen.

T: Dit is zeker nuttig voor mijn school periode maar vooral voor de tijd na deze opleiding. Deze onderwerpen worden namelijk meer noodzakelijk in de toekomst. En zal dus in meer en meer ontwerpen terug gaan komen. Het is dus belangrijk dat ik deze onderwerpen volledig onder de knie krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten